Del 1: Vad är bonuspoängen till för?

Den här Bonusguiden är till för dig som vill få ut så mycket som möjligt av företagens kundklubbar och bonusprogram för att få uppgraderingar, bonusresor och gratisnätter på hotell. Vi kommer här reda ut vad du bör göra, och undvika, för att så snabbt som möjligt få så mycket bonuspoäng som möjligt.

Denna guide har störst fokus på flygresor, hotell, hyrbilar och kreditkort. Detta för att det är här man får mest bonuspoäng men för att dessa områden ofta ger synergieffekter samt används tillsammans. Man kan köpa en flygresa till New York på sitt kreditkort, använda en hyrbil för ta sig till kundmöten och bor på hotell under vistelsen. Alltsammans ger bonuspoäng som snabbt ackumuleras till fördelar för dig, som till exempel gratisnätter på hotell.

Vad ska man använda bonuspoängen till?

Bonuspoängen som du tjänar när du flyger, bor på hotell, handlar med kreditkort och så vidare ger två olika typer av fördelar. Dels kan du växla in poängen mot flygresor eller gratis hotell nätter men när du når över vissa nivåer med dina bonuspoäng får du andra fördelar.

Bonusnivåerna brukar ofta kretsa kring färger eller metaller som till exempel vitt, silver och guld – var och en vid olika poängnivåer, tex 50.000 poäng, 100.000 poäng och så vidare. I en grundnivå (tex vitt) får du mycket få fördelar. När du når nivå Silver kanske du får checka in mer bagage, vid Guld-nivån kan du få tillgång till bonusprogrammets lounger på flygplatser världen över och så vidare. Detta är saker du kan göra utan att förbruka bonuspoäng.

Du kan också växla in bonuspoängen mot gratisnätter på hotell, uppgraderingar till Business Class på en flygresa, billigare flygresor eller för att handla kaffe på tåget med. När du växlat in bonuspoängen så är de förbrukade.

Var tjänar man bonuspoängen?

Bonuspoängen tjänar man i första hand i samband med att man köper produkter från företaget vars bonusprogram du är medlem i. Generellt sett gäller att ju mer du spenderar du köper desto mer poäng får du. I många fall handlar det om hur långt du flyger och i andra fall hur mycket biljetten har kostat. En flygresa i Business Class ger till exempel mer än en resa i Economy Class hos flygbolagen.

De flesta bonusprogram är också med i nätverk med partnerföretag som gör att du kan samla bonuspoäng till samma nätverk när du flyger med deras partnerbolag, bor på hotell, köper med kreditkort och så vidare. Om man tar SAS Eurobonus som exempel så kan du få bonuspoäng om du flyger med något partnerbolag i Sky Alliance (tex Lufthansa), om du bor på Hilton eller använder kreditkort kopplade till Eurobonus. Alltsammans gör att du skaffar Eurobonus-poäng i snabbare takt än om du bara flugit med SAS.

Det är inte bara flygbolagen som har bonusprogram. Det finns också mindre, och nationellt knutna bonusprogram, som tex tågbolaget SJ:s bonusprogram SJ Prio. Där kan du tjäna bonuspoäng inom ett antal svenska partnerföretag och spendera dem på lite andra typer av tjänster, som tex upplevelsepresenter.

Slutligen är det också vanligt med specifika kundklubbar som bara rör ett specifikt företag. De flesta matvarubutiker faller in under denna kategori, där man till exempel samlar bonuspoäng genom att handla på Hemköp för att sedan kunna använda dem på Hemköp (och ingen annanstans) efteråt.

Varför har företagen kundklubbar och bonusprogram?

Utifrån företagens synpunkt handlar bonusprogrammen om att behålla kunder och få dem att bli mer lojala. I praktiken innebär det att nästa gång du ska köpa en flygresa så ska du välja till exempel SAS igen även för din nästa flygresa, SJ för din inrikesresa alternativt Hemköp för ditt nästa matvaruinköp. Det handlar alltså om att du inte ska gå till konkurrerande företag men också att premiera de som använder företagets tjänster ofta. Därför kallas ofta bonusprogrammen också för lojalitetsprogram.

Fördelar och nackdelar med bonusprogram

Om man utnyttjar bonusprogrammen rätt är det en klassisk ”win-win”. Om du som konsument är nöjd med ett företag så handlar du säkert gärna där igen och får då, utan extra kostnad, bonusar i form av pengar tillbaka eller billiga flygresor.

Nackdelen är när jakten på bonuspoäng blir viktigare än vad du egentligen får tillbaka. Om du till exempel köper en resa med SAS som är 1.000 kr dyrare än konkurrenten för att få 5.000 bonuspoäng till och dessa bonuspoäng i slutändan är värda 500 kr så är det förstås en dålig idé. Det kan vara lätt att tolka in dessa beslut eftersom det sällan är uppenbart vad ett bonuspoäng egentligen är värt.

En faktor man också bör tänka på när det gäller bonuspoäng är att de har en giltighetstid. Efter ett antal år försvinner de om du inte använder dem. Det finns alltså en risk att du samlar bonuspoäng som sedan försvinner utan att du kommit upp i tillräckligt höga nivåer för att kunna använda dig av dem!

I nästa del i guiden ska vi börja titta på hur du ska tänka för att få så mycket bonuspoäng och, i slutändan, så stora fördelar för dig som möjligt.

4 Responses to Del 1: Vad är bonuspoängen till för?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *